ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
برای اینکه همواره خودروای آماده بکار داشته باشیم و با خرابی های ناگهانی و بی موقع خودرو مواجه نشویم باید بطور مرتب و منظم و در فواصل زمانی مشخص سرویس های دوره ای خودرو ( شامل بازدیدها ، تعویض ها و تعمیرات ) را انجام دهیم . این سرویس ها بر اساس مقدار مسافت طی شده و بر حسب کیلومتر ، در کاتالوگ خودرو ذکر شده است . انجام برخی ازاین سرویس توسط راننده و برخی توسط نمایندگی انجام میشود . راننده خودرو باید با ثبت آنها بر انجام دقیق و مستمر سرویس ها نظارت کند . لازم به ذکر است که هر روزه با پیشرفت صنعت خودرو سازی از سیستم های مکانیکی خودرو کم شده و قطعات الکترونیکی جایگزین آنها میشوند که این امر روز به روز باعث کاهش سرویس ها و بازدید ها میشود .
سرویس های که در ادامه این مبحث مطرح میشود بر اساس سرویس های خودرو ی پراید ( با اندکی تغییر ) نوشته شده است و تقریبا برای خودروهای مختلف قابل استفاده است .
سرویس های روزانه
این سرویس ها نیاز به انجام کار خاصی ندارد و توسط راننده انجام میشود.
1- قبل از روشن کردن خودرو : کنترل چشمی لاستیک ها (اگر لاستیک ها کم باد به نظر میرسند در اولین فرصت باد آنها را تنظیم کنید . هنگام تنظیم باد لاستیکها ، باد چرخ زاپاس را هم کنترل کنید . )
2- پس از روشن کردن : کنترل مقدار بنزین
3- پس از خروج از پارکینگ : بررسی علائم نشتی در کف پارکینگ ( نشت آب یا روغن . نشت اب یا روغن موتور و کم شدن بیش از حد مجاز آنها باعث سوختن موتور میشود . نشت روغن ترمز باعث ضعیف شدن یا از کار افتادن سیستم ترمز شده و میتواند حوادث ناگواری ایجاد کند.)
4- در شروع حرکت : توجه به عادی بودن سیستم ترمز و فرمان ( اگر هر گونه تغییر مشکوکی در کیفیت فرمان و ترمز احساس میکنید حتما با رعایت احتیاط به اولین تعمیرگاه مراجعه نمائید یا در صورت لزوم بدون جابجا کردن خودرو با امداد خودرو تماس بگیرید . )
سرویس های هفتگی
این سرویس ها توسط راننده انجام میشود .
1- کنترل سالم بودن کلیه چراغ ها ( برای کنترل چراغ ترمز از یک فرد کمکی یا وسیله ای که بتواند پدال ترمز را تحت فشار قرا دهد استفاده کنید . سالم بودن چراغ ها خصوصا چراغ های راهنما و ترمز در جلوگیری از تصادفات موثر و مفید است . )
2- بازدید آب رادیاتور و شیشه شور ( برای کنترل آب را دیاتور منبع انبساط را کنترل کنید . توجه نمائید که به هیچ وجه نیاز نیست که دریچه رادیاتور را باز کنید . در داخل مخزن شیشه شور آب مقطر به اضافه کمی مایع شیشه شور بریزید. )
3- بازدید چشمی تسمه ها و شیلنگ ها ( درصورت مشاهده ترک های ریز در تسمه ها یا شیلنگ ها آنها را تعویض نمائید . )
4- بازدید روغن موتور و ترمز ( برای کنترل روغن موتور ، خودرو باید در سطح افقی قرار داشته و حداقل 10 دقیقه از خاموش شدن موتور گذشته باشد . )
5- نظافت ( تمیز بودن ظاهر خودرو بستگی به سلیقه شخصی راننده دارد ، اما تمیز بودن شیشه ها و چراغ ها برای افزایش دید راننده و بهتر دیده شدن خودرو اهمیت زیادی دارد و احتمال تصادف را کاهش می دهد . )
هر 5000 کیلومتر
این سرویس ها توسط راننده انجام میشود .
تمیز کردن صافی هوا + کنترل آب باطری
کیلومتر قبلی : کیلومتر بعدی :
توجه 1 : صافی هوا را بهتر است با هوای تحت فشار (فشار باد ) تمیز کرد . اگر این امکان موجود نیست ، با ضربه زدن به صافی ، آن را تمیز کنید .
توجه 2 : آب باطری همواره باید حدود 1 سانتی متر بالاتر از صفحات باطری باشد . در صورت نیاز از آب مقطر استفاده کنید .
هر 10000 کیلومتر
این سرویس ها توسط راننده و تعمیرگاه انجام میشود .
کیلومتر قبلی : کیلومتر بعدی :
گردش چرخ ها + آچار کشی مهره های چرخ + تمیز کردن و تنظیم شمع ها + تمیز کردن قطب ها ، بست های و درهای باطری + تعویض صافی هوا + تعویض فیلتر بنزین
کیلومتر قبلی : کیلومتر بعدی :
توجه 1 : جابجا کردن چرخ ها ی عقب و جلو باعث میشود که تمام سطح لاستیک بطور یکسان استفاده شده و طول عمر لاستیک ها بیشتر شود . در جابجا کردن چرخ ها میتوان چرخ زاپاس را هم در این جابجائی شرکت داد .
توجه 2 : کثیف بودن قطب ها و بست های باطری باعث کاهش قدرت باطری شده و احتمال اتصال کوتاه باطری را فراهم میکند . برای تمیز کردن قطب ها و بست های باطری ابتدا از آب جوش و در صورت نیاز از برس سیمی یا سمباده استفاده کنید . باطری سالم و تازه کمتر کثیف شده و شوره میزند . درهای باطری دارای سوراخ کوچکی برای خروج گاز باطری هستند . با فشار آب آنها را تمیز کنید .
توجه 3 : در صورت عدم آشنائی و نداشتن ابزار برای تمیز کردن و تنظیم شمع ها و تعویض صافی هوا و صافی بنزین به تعمیرگاه مراجعه کنید .
هر 20000 ( سالانه )کیلومتر
این سرویس ها توسط تعمیرگاه انجام میشود .
کیلومتر قبلی : کیلومتر بعدی :
آچارکشی موتور ، شاسی و بدنه + تنظیم موتور + بازدید ترمزها ،چرخ ها و گیریس کاری بلبرینگ ها + روغنکاری و گیریسکاری قفل ها و لولاها + تعویض تسمه ها + بازدید کامل سیستم ترمز + فیلر گیری سوپاپ ها + بازدید سیستم فرمان و جلوبندی + بازدید گردگیرهای پلوس + تعویض شمع ها
سرویس های 20000 کیلومتر همگی تخصصی است و باید در تعمیرگاه انجام شود . فقط راننده میتواند روغنکاری و گیریسکاری قفل ها و لولاها و تعویض شمع ها را در صورت تمایل خودش انجام دهد .
هر 40000( دوسالانه )کیلومتر
این سرویس ها توسط تعمیرگاه انجام میشود .
کیلومتر قبلی : کیلومتر بعدی :
تعویض کامل آب رادیاتور ، شستشوی کامل سیستم خنک کننده و استفاده از ضد یخ تازه
هر 100000کیلومتر
این سرویس توسط تعمیرگاه انجام میشود .
کیلومتر قبلی : کیلومتر بعدی :
تعویض تسمه تایمینگ
توجه : تسمه تایمینگ نقش مهمی در کار موتور دارد و بی دقتی در تعویض به موقع آن ممکن است خسارت زیادی به موتور وارد کند .
تعویض روغن موتور
این سرویس ها توسط تعمیرگاه انجام میشود .
کیلومتر قبلی : کیلومتر بعدی :
تعویض روغن موتور + بازدید واسکازین + تعویض فیلتر روغن
انواع روغن موتور در بازار موجود است که معمولا در قوطی های 4 لیتری به فروش میرسد . مقدار کارکرد مجاز هر روغن بر روی آن نوشته میشود . این اعداد بستگی به کیفیت روغن و نوع افزودنی های آن دارد .
هر راننده میتواند یک روغن مناسب را تهیه کرده و بر اساس کیلومتر ذکر شده هر بار اقدام به تعویض آن کند .
توجه 1 : روغن موتور را کمی زودتر از عدد قید شده بر روی بسته بندی آن باید تعویض کنید ، چون در مسافرتهای شهری کیلومتر شمار خودرو مسافت های طی شده در راه بندان ها را محاسبه نمی کند . این مقدار معمولا از حاصل ضرب کیلومتر کارکرد روغن ضربدر عدد 7/0 بدست می آید .
توجه 2 : هر بار که روغن موتور را عوض می کنید مقدار واسکازین گیربکس را هم کنترل کنید و اگر نیاز است واسکازین به گیربکس اضافه کنید .
توجه 3 : هر 2 بار که روغن موتور را تعویض می کنید فیلتر روغن را هم عوض کنید . اگر از روغن با کارکرد طولانی استفاده می کنید با هر بار تعویض روغن فیلتر روغن را هم عوض کنید .
تعویض واسکازین
این سرویس ها توسط تعمیرگاه انجام میشود .
کیلومتر قبلی : کیلومتر بعدی :
واسکازین کمتر نیاز به تعویض دارد . با استفاده از واسکازین های با کیفیت مطلوب هر 30000 کلیومتر میتوانید واسکازین را تعویض کنید و هنگام تعویض روغن موتور از تعمیرگاه بخواهید که مقدار واسکازین را کنترل کند تا در صورت کمبود واسکازین در گیربکس ریخته شود.
سلام دوست عزیز می خواستم در مورد ساختن وبلاگ در مورد خودرو بهم کمک کنی با تشکر
با سلام به شما اگر کمکی از دستم برمیاید در خدمتم . فقط وقت زیادی نمی تونم بزارم .
با تشکر
با سلام
اینجانب دنبال رفرنس هایی هستم که سرویس دهی خودرو را شرح داده است ولی هنوز منبع خوب و مورد قبول مجلات پیدا نکردم در صورت امکان راهنمایی نمایید.
سلام دوست گرامی ،برای بررسی سرویس ها و تعمیرات خودرو منابع خوب عبارتند از کاتالوگ تعمیراتی خودروها ،کتب رشته مکانیک خودرو و فیلم های آموزشی سازمان فنی و حرفه ای
ممنون از راهنمایی هاتون