اطلاعات مفید

تغذیه و طب سنتی ، معرفی آدرسهای مفید ، کامپیوتر ، موبایل ، خودرو

اطلاعات مفید

تغذیه و طب سنتی ، معرفی آدرسهای مفید ، کامپیوتر ، موبایل ، خودرو

سرویس های دوره ای خودرو

برای اینکه همواره خودروای آماده بکار داشته باشیم و با خرابی های ناگهانی و بی موقع خودرو مواجه نشویم باید بطور مرتب و منظم و در فواصل زمانی مشخص سرویس های دوره ای خودرو ( شامل بازدیدها ، تعویض ها و تعمیرات ) را انجام دهیم . این سرویس ها بر اساس مقدار مسافت طی شده و بر حسب کیلومتر ، در کاتالوگ خودرو ذکر شده است . انجام برخی ازاین سرویس توسط راننده و برخی توسط نمایندگی انجام میشود . راننده خودرو باید با ثبت آنها بر انجام دقیق و مستمر سرویس ها نظارت کند . لازم به ذکر است که هر روزه با پیشرفت صنعت خودرو سازی از سیستم های مکانیکی خودرو کم شده و قطعات الکترونیکی جایگزین آنها میشوند که این امر روز به روز باعث کاهش سرویس ها و بازدید ها میشود .  

سرویس های که در ادامه این مبحث مطرح میشود بر اساس سرویس های خودرو ی پراید ( با اندکی تغییر ) نوشته شده است و تقریبا برای خودروهای مختلف قابل استفاده است .

سرویس های روزانه

این سرویس ها نیاز به انجام کار خاصی ندارد و توسط راننده انجام میشود.

1- قبل از روشن کردن خودرو : کنترل چشمی لاستیک ها (اگر لاستیک ها کم باد به نظر میرسند در اولین فرصت باد آنها را تنظیم کنید . هنگام تنظیم باد لاستیکها ، باد چرخ زاپاس را هم کنترل کنید . )

2- پس از روشن کردن : کنترل مقدار بنزین

3- پس از خروج از پارکینگ : بررسی علائم نشتی در کف پارکینگ ( نشت آب یا روغن . نشت اب یا روغن موتور و کم شدن بیش از حد مجاز آنها باعث سوختن موتور میشود . نشت روغن ترمز  باعث ضعیف شدن یا از کار افتادن سیستم ترمز شده و میتواند حوادث ناگواری ایجاد کند.)

4- در شروع حرکت : توجه به عادی بودن سیستم ترمز و فرمان ( اگر هر گونه تغییر مشکوکی در کیفیت فرمان و ترمز احساس میکنید حتما با رعایت احتیاط به اولین تعمیرگاه مراجعه نمائید یا در صورت لزوم  بدون جابجا کردن خودرو با امداد خودرو تماس بگیرید . )

سرویس های هفتگی

این سرویس ها توسط راننده انجام میشود .

1- کنترل سالم بودن کلیه چراغ ها ( برای کنترل چراغ ترمز از یک فرد کمکی یا وسیله ای که بتواند پدال ترمز را تحت فشار قرا دهد استفاده کنید . سالم بودن چراغ ها خصوصا چراغ های راهنما و ترمز در جلوگیری از تصادفات موثر و مفید است . )


2- بازدید آب رادیاتور و شیشه شور ( برای کنترل آب را دیاتور منبع انبساط را کنترل کنید . توجه نمائید که به هیچ وجه نیاز نیست که دریچه رادیاتور را باز کنید . در داخل مخزن شیشه شور آب مقطر به اضافه کمی مایع شیشه شور بریزید. )


3- بازدید چشمی تسمه ها و شیلنگ ها ( درصورت مشاهده ترک های ریز در تسمه ها یا شیلنگ ها آنها را تعویض نمائید . )


4- بازدید روغن موتور و ترمز ( برای کنترل روغن موتور ، خودرو باید در سطح افقی قرار داشته و حداقل 10 دقیقه از خاموش شدن موتور گذشته باشد . )


5- نظافت ( تمیز بودن ظاهر خودرو بستگی به سلیقه شخصی راننده دارد ، اما تمیز بودن شیشه ها و چراغ ها برای افزایش دید راننده و بهتر دیده شدن خودرو اهمیت زیادی دارد و احتمال تصادف را کاهش می دهد . )

هر 5000 کیلومتر

این سرویس ها توسط راننده انجام میشود .

تمیز کردن صافی هوا + کنترل آب باطری

  کیلومتر قبلی :                                                   کیلومتر بعدی :

توجه 1 : صافی هوا را بهتر است با هوای تحت فشار (فشار باد ) تمیز کرد . اگر این امکان  موجود نیست ، با ضربه زدن به صافی ، آن را تمیز کنید .

توجه 2 : آب باطری همواره باید حدود 1 سانتی متر بالاتر از صفحات باطری باشد . در صورت نیاز از آب مقطر استفاده کنید .

هر   10000 کیلومتر

این سرویس ها توسط راننده و تعمیرگاه انجام میشود .

   کیلومتر قبلی :                                                   کیلومتر بعدی :

گردش چرخ ها + آچار کشی مهره های چرخ + تمیز کردن و تنظیم شمع ها + تمیز کردن قطب ها ، بست های و درهای باطری + تعویض صافی هوا + تعویض فیلتر بنزین

کیلومتر قبلی :                                                   کیلومتر بعدی :

توجه 1 : جابجا کردن چرخ ها ی عقب و جلو باعث میشود که تمام سطح لاستیک بطور یکسان استفاده شده و طول عمر  لاستیک ها بیشتر شود . در جابجا کردن چرخ ها میتوان چرخ زاپاس را هم در این جابجائی شرکت داد .

توجه 2 : کثیف بودن  قطب ها و بست های باطری باعث کاهش قدرت باطری شده و احتمال اتصال کوتاه باطری را فراهم میکند . برای تمیز کردن قطب ها و بست های باطری ابتدا از آب جوش و در صورت نیاز از برس سیمی یا سمباده استفاده کنید . باطری سالم و تازه کمتر کثیف شده و شوره میزند . درهای  باطری دارای سوراخ کوچکی برای خروج گاز باطری هستند . با فشار آب آنها را تمیز کنید .

توجه 3 : در صورت عدم آشنائی و نداشتن ابزار برای تمیز کردن و تنظیم شمع ها و تعویض صافی هوا و صافی بنزین به تعمیرگاه مراجعه کنید .

هر  20000 ( سالانه )کیلومتر

این سرویس ها توسط تعمیرگاه انجام میشود .

کیلومتر قبلی :                                                   کیلومتر بعدی :

آچارکشی موتور ، شاسی و بدنه + تنظیم موتور + بازدید ترمزها ،چرخ ها و گیریس کاری بلبرینگ ها + روغنکاری و گیریسکاری قفل ها و لولاها + تعویض تسمه ها + بازدید کامل سیستم ترمز + فیلر گیری سوپاپ ها + بازدید سیستم فرمان و جلوبندی + بازدید گردگیرهای پلوس + تعویض شمع ها

سرویس های  20000 کیلومتر همگی تخصصی است و باید در تعمیرگاه انجام شود . فقط راننده میتواند روغنکاری و گیریسکاری قفل ها و لولاها و تعویض شمع ها را در صورت تمایل خودش انجام دهد .

هر  40000( دوسالانه )کیلومتر

این سرویس ها توسط تعمیرگاه انجام میشود .

کیلومتر قبلی :                                                   کیلومتر بعدی :

تعویض کامل آب رادیاتور ، شستشوی کامل سیستم خنک کننده و استفاده از ضد یخ تازه

هر 100000کیلومتر

این سرویس توسط تعمیرگاه انجام میشود .

کیلومتر قبلی :                                                   کیلومتر بعدی :

تعویض تسمه تایمینگ

توجه : تسمه تایمینگ نقش مهمی در کار موتور دارد و بی دقتی در تعویض به موقع آن ممکن است خسارت زیادی به موتور وارد کند .

تعویض روغن موتور

این سرویس ها توسط تعمیرگاه انجام میشود .

  کیلومتر قبلی :                                                   کیلومتر بعدی :

تعویض روغن موتور + بازدید واسکازین + تعویض فیلتر روغن

انواع روغن موتور در بازار موجود است که معمولا در قوطی های  4 لیتری به فروش میرسد . مقدار کارکرد مجاز هر روغن بر روی آن نوشته میشود . این اعداد بستگی به کیفیت روغن و نوع افزودنی های آن دارد .

هر راننده میتواند یک روغن مناسب را تهیه کرده و بر اساس کیلومتر ذکر شده هر بار اقدام به تعویض آن کند .

توجه 1 : روغن موتور را کمی زودتر از عدد قید شده بر روی بسته بندی آن باید تعویض کنید ، چون در مسافرتهای شهری کیلومتر شمار خودرو مسافت های طی شده در راه بندان ها را  محاسبه نمی کند . این مقدار معمولا از حاصل ضرب کیلومتر کارکرد روغن ضربدر عدد 7/0 بدست می آید .

توجه 2 : هر بار که روغن موتور را عوض می کنید مقدار واسکازین گیربکس را هم کنترل کنید و اگر نیاز است واسکازین به گیربکس اضافه کنید .

توجه 3 : هر 2 بار که روغن موتور را تعویض می کنید فیلتر روغن را هم عوض کنید . اگر از روغن با کارکرد طولانی استفاده می کنید با هر بار تعویض روغن فیلتر روغن را هم عوض کنید .

تعویض واسکازین

این سرویس ها توسط تعمیرگاه انجام میشود .

  کیلومتر قبلی :                                                   کیلومتر بعدی :

واسکازین کمتر نیاز به تعویض دارد . با استفاده از واسکازین های با کیفیت مطلوب هر 30000 کلیومتر میتوانید واسکازین را تعویض کنید و هنگام تعویض روغن موتور از تعمیرگاه بخواهید که مقدار واسکازین را کنترل کند تا در صورت کمبود واسکازین در گیربکس ریخته شود.

نظرات 3 + ارسال نظر
سهراب چهارشنبه 19 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 09:42

سلام دوست عزیز می خواستم در مورد ساختن وبلاگ در مورد خودرو بهم کمک کنی با تشکر

با سلام به شما اگر کمکی از دستم برمیاید در خدمتم . فقط وقت زیادی نمی تونم بزارم .
با تشکر

حسن شنبه 4 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 12:51 http://hasanshahbazi.blogfa.com

با سلام
اینجانب دنبال رفرنس هایی هستم که سرویس دهی خودرو را شرح داده است ولی هنوز منبع خوب و مورد قبول مجلات پیدا نکردم در صورت امکان راهنمایی نمایید.

سلام دوست گرامی ،برای بررسی سرویس ها و تعمیرات خودرو منابع خوب عبارتند از کاتالوگ تعمیراتی خودروها ،کتب رشته مکانیک خودرو و فیلم های آموزشی سازمان فنی و حرفه ای

حمید چهارشنبه 17 دی‌ماه سال 1393 ساعت 13:23

ممنون از راهنمایی هاتون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد