اطلاعات مفید

تغذیه و طب سنتی ، معرفی آدرسهای مفید ، کامپیوتر ، موبایل ، خودرو

اطلاعات مفید

تغذیه و طب سنتی ، معرفی آدرسهای مفید ، کامپیوتر ، موبایل ، خودرو

شعر ( یا علی گفتیم و عشق آغاز شد )

حتما شما هم این مصرع زیبا را (یا علی گفتیم و عشق آغاز شد  ) زیاد شنیده اید ولی بقیه شعر را نمی دانید و شاعر آن را نمی شناسید . این شعر را  آقای دکتر محمود اکرامی فر سروده است . ایشون مجموعه شعری دارند به نام دریا تشنه است . این شعر زیبارا  تقدیم میکنم به همه شیفتگان مولا علی ( ع ) . 

 

روی ادامه مطلب کلیک کنید .

ادامه مطلب ...

گوشت را بیش از 10 روز فریز نکنید

طبق تحقیقات جدید، فریزکردن طولانی مدت گوشت علاوه بر آنکه سبب از بین رفتن ویتامینهای گوشت می شود، سبب بروز اختلال در کار معده و کبد می‌شود.

به گزارش برنا به نقل از رویترز، قرار گرفتن گوشت به مدت بیش از 10 روز در فریز سبب از بین رفتن پروتئین گوشت و غیر بهداشتی شدن آن و نتیجتا سمی شدن غذا و بروز مشکلاتی برای معده می‌شود.

بر اساس این تحقیق، برای پیشگیری از بیماریهای معده که زمینه ساز اختلال در کار اعضای کلیدی بدن، کبد، کلیه و مغز، می‌شود باید همیشه از گوشت تازه سالم تغذیه کرد.

بیماری کبد به تنهایی می‌تواند منجر به بروز بیماری هپاتیت و اختلالات کبدی شود. این بیماریها در مراحل پیشرفته، سبب مرگ بیمار می‌شوند.

به گفته محققان پاکستانی، دلیل عمده بیماریهای معده، مصرف گوشت ناسالم و عدم پخت مناسب گوشت است.

طبق گزارش گوشت حیوانات بیمار، دارای ویتامین و پروتئین ناچیزی است و استفاده از آن، انسان را بیمار می‌کند.

منبع خبر : تابناک

آفت کش ها در آب رشت

 

تعیین مقدار سه آفت کش در رودخانه سفید رود و آب آشامیدنی

شهر رشت در سال 1387

 

نویسندگان: دکتر کامران تقوی 1- دکتر داریوش نقی پور 1- مهندس آزیتا محققیان 2 مهندس مرسده

جمالی 3 مهندس زهرا رفیعی 4

چکیده :

رودخانه سفید رود از بزرگترین و پرآب ترین رودخانه های کشورو از منابع مهم تامین آب شرب درشهرهای مختلف استان گیلان میباشد. هدف از این طرح تحقیقاتی تعیین مقدار سه آفت کش دیازینون هینوزان و لیندین در آب رودخانه سفید رود و شبکه توزیع آب آشامیدنی رشت میباشد . برای این منظور هر ماه یک نمونه برداری ترکیبی در دو فصل بهار و تابستان 1387 صورت گرفت .نتایج بدست آمده از این یژوهش نشان داد که در فصل بهار مقادیر کلیه آفت کش ها صفر میکروگرم در لیتر است . در فصل تابستان بالاترین و کمترین غلظت حشره کش دیازینون به ترتیب 430 و0/ 005 میکروگرم در لیتر ومیانگین و انحراف معیار آن به ترتیب 3/254 و 47/182 میکرو گرم در لیتر بدست آمد . بالاترین و کمترین مقدار قارچ کش هینوزان در همین فصل به ترتیب 570 و 10/4 میکروگرم در لیتر و میانگین و انحراف معیار آن 7/342 و 9/241 میکروگرم در لیتر بدست آمد . غلظت لیندین در فصل تابستان نیز صفر ملیتر بدست آمد .در فصل تابستان بالاترین غلظت آفت کش ها مربوط به شهریور ماه و کمترین غلظت آفت کش ها در تیر ماه بدست آمد . نتایج بدست آمده از این پژوهش نشان داد که غلظت حشره کش لیندین در آب کمتر از استاندارد سازمان بهداشت جهانی و استاندارد کشوری است .

میانگین مقدار حشره کش دیازینون در آب در فصل تابستان بالا تر از استاندارد کشوری بدست آمد . متاسفانه علیرغم اینکه افت کش هینوزان از نظر سازمان بهداشت جهانی در رده I و خطرناک محسوب میشود ولی این سازمان در مورد آن هنوز استانداردی تدوین ننموده است . نظر به بالا بودن مقادیر آفت کش ها در آب شهر رشت در ماه های مرداد و شهریور بنظر این پژوهشگران آب شرب رشت فاقد کیفیت بوده و مصرف آب های بطری شده استاندارد جهت شرب و پخت و پز طی این دو ماه توصیه میگردد. 

برای مطالعه اصل مقاله فایل PDF مقاله را از لینک زیر دانلود کنید .

لینک دانلود فایل اصلی

تدابیر فصل پاییز

هر فصل از سال، دارای ویژگی هایی می باشد که با آگاهی از خصوصیات آنها، می توان از فرصت های آن حداکثر استفاده را برد و با شناخت تهدیدها و انجام اقدامات مناسب پیشگیرانه و رعایت توصیه های بهداشتی، از بیماریها و مشکلات احتمالی آن، ایمن باشیم.

با فرا رسیدن فصل سرما با توجه به این که:

-    در فصول پاییز و زمستان، هوا سرد تر و روزها کوتاه تر می شوند.

-    مدت زمان تابش خورشید کم تر از دیگر فصول می باشد.

-    احساس افسرگی و دلگیری در فصل پاییز افزایش می یابد و افراد افسرده بیش از سایر فصول سال دچار عود علایم افسردگی می شوند.

-    طبیعت پاییز، سودازاست و خلط سودا در پاییز و خلط بلغم در زمستان بیش از سایر اخلاط می توانند بسته به شرایط افراد در آنها غلبه پیدا کنند.

انجام موارد ذیل، توصیه می گردد:

-    گرم نگه داشتن سر به شکل گذاشتن کلاه و بستن سر، مخصوصاً موقع خواب.

- پوشیدن لباس پوشیده ولو که احساس سردی نکنید، چرا که باد پاییزی مضر است و باید بدن را از آن دور کرد (گفت پیغمبر به اصحاب کبار تن بپوشانید از باد خزان)

-    انجام حجامت عام به عنوان اقدامی پیشگیرانه در نیمه دوم ماه های قمری در فصل پاییز. (اصولاً در محدوده زمانی روزهای هفدهم هر ماه قمری تا بیست و هفتم هر ماه، انجام حجامت بهتر است.)

-    اجتناب از خوردن غذاهای با طبع سرد، خصوصاً در وعده شام.

-    اجتناب از خوردن خوراکی های با طبع سرد، در مهمانی های شبانه و شب نشینی ها و استفاده از خشکبار گرم به جای هرگونه پذیرایی و تنقلات.

- اجتناب از خوردن هندوانه که دارای طبع سرد و تر هست و مخصوص این فصول نمی باشد. (نارنگی، پرتقال و انار را می توانید در صورتیکه که شیرین هستند میل کنید)

-    خوردن انواع آش های سنتی مناسب فصل سرما (در قسمت آشپزخانه احیای سلامت به زودی یک نمونه از آش مناسب برای سرماخوردگی درج خواهد شد).

-    استفاده فراوان از دم نوشهای افتیمون و استخدوس.

-    خوردن زعفران همراه برنج (هنگامی که در وعده غذایی برنج نیز باشد).

-    استفاده بیشتر از نور خورشید، در ساعات محدودی که امکان استفاده از نور خورشید هست.

منبع : سایت دکتر روازاده